Araştırmacılar Melek Parçacık’ı Keşfettiler

26 Temmuz 2017 - 165 Okunma
Araştırmacılar Melek Parçacık’ı Keşfettiler
80 yıl önce teorisi ortaya atılan maddeyi bilim adamları geçenlerde keşfetti. Peki Melek Parçacık Nedir? ve Ne işe yarar?

Bilim adamlarının bulduğu ve Melek Parçacığı adı verilen şey aynı anda hem Madde, hemde AntiMadde olabilen bir parçacık. Bulunan yeni parçacık, kendi anti parçacığına sahip.

Bilim dergisinde yayınlanan bulgular, Stanford ve Kaliforniya Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından keşfedildi. İlk olarak 1937 yılında teorisi oluşturulan ve Majorana Parçacıkları adı verilen parçacıkların Fermiyonlar sınıfında elektronlar, protonlar, nötronlar olduğu gibi bazı parçacıkların da anti parçacığa sahip olması gerektiği düşünülmüş ama kanıtlanamamıştı.

Anti Parçacık Nedir?

Anti parçacık, normal parçacıkla aynı kütleye sahip parçacığa verilen addır normal parçacığın aksine zıt bir elektriğe veya manyetiğe sahiptir. Örnekle anlatmak gerekirse elektronun anti parçacığı pozitrondur. Bu iki parçacık birbirleriyle karşı karşıya gelirlerse birbirlerini yok ederler. Yani Maddeyle Antimadde birleşirse geriye hiç bir şey kalmaz.

Melek Parçacığı Deneyi

Araştırmada ekip, iki kuantum materyalini ince zarlarla bir araya getirdiler ve bunlara soğutulmuş vakum odasında elektrik akımı gönderdiler. Üstteki zar süper bir iletkenken, alttaki ise manyetik topolojik izolatördü. Ekip daha sonra ise yığını, bir mıknatıs yardımıyla süpürmek oldu. Bu sayede de elektron hızını değiştirebildiler. Ardından Majorana yalancı parçacıkları, elektronlarla birlikte çiftler halinde ortaya çıktı.

Aslında araştırmacılar Majorana parçacıklarını tam olarak görmediklerini belirttiler. Stanford fizik Profesörü Giorgio Gratta’ya göre Majorana parçacıkları gibi davranan bir materyalde hareketlenme tespit edildi.

Bu parçacıkların doğal olarak oluşup oluşamayacağı da belli değil. Yapılan açıklamalarda Profesör Gratta şunları demiş;

Bu parçacıkların evrende, kendiliğinden ortaya çıkmaları pek de olası değil ancak bunu kesin olarak bilemiyoruz.

ITC | İlkteknoloji